В Україні готується проєкт для переходу на обов'язковий техогляд для всіх автомобілів відповідно до Наказу Мінінфраструктури № 106 від 15.02.2012 року та Постанови КМУ № 137 від 30.01.2012. Ця умова обумовлена підписаною Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Коли та для когось запрацює нововведення, розбираємо у статті.
Процедуру обов'язкового техогляду в Україні скасували для приватних легкових автомобілів ще 2011 року, зокрема через корупційні схеми, які масово використовувалися під час перевірки. Однак це не стосувалося комерційного транспорту — порядок проведення ОТК покладався на приватні компанії.
Угода ж про асоціацію з країнами Євросоюзу, яку Україна підписала у 2014 році, включає низку змін у законодавстві. Одна з них — повернення обов'язкового техогляду для наземного транспорту. Чому?
У ЄС хочуть максимально привести стан українських авто до рівня європейського стандарту.
Виходячи з Постанови, ОТК має проводитись в обов'язковому порядку для:
Винятки становлять:
Є й ті автомобілі, які не зможуть взагалі пройти ОТК, наприклад:
Такі пошкодження фіксуватимуть відповідні експерти. Однак, як насправді запрацює процес, поки що не відомо.
Зазначається, що техогляд будь-якої категорії авто можна пройти в сертифікованому СТО. На сайті Головного центру МВС опубліковано інформацію з адресами таких станцій.
Планується, що легкові автомобілі мають проходити ОТК через 4 роки після дати першої реєстрації, а після цього кожні 2 роки.
Якщо автомобіль використовується для комерційних перевезень, наприклад, таксі, перевіряти машину потрібно щорічно.
Водія, який вчасно не пройшов ОТК, штрафуватимуть на 1700 грн. При повторному порушенні можуть позбавити посвідчення водія.
Почнемо із головного. Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури не планує ініціювати обов'язковий технічний огляд для некомерційних легкових автомобілів до завершення дії воєнного стану.
Попри те, що глобальні зміни не мають законодавчої сили, в Україні вже існує категорія транспортних засобів, яку держава зобов'язала проходити ОТК.
Отже, підсумуймо.
Масштабне реформування сфери ОТК у період воєнного стану, на нашу думку, не є доцільним і логічним. І тут є кілька причин. По-перше, новація фінансово ускладнила б життя водіїв, оскільки не була б безкоштовною. По-друге, у деяких частинах України ведуться бойові дії, відповідно ОТК не зможуть запустити глобально по всій країні. Плюс до всього ще залишається багато питань у процесі його проходження, наприклад, немає точного розуміння, за якими параметрами вважатимуть транспорт непридатним до проходження техогляду. Відповідно, закон вимагає доопрацювання.